Kleins First ScriptKleins First ScriptKleins First ScriptKleins First ScriptKleins First ScriptKleins First Script
Download (zip 76.3 Kb)Add to favouritesReport this font
  • Styles (2)
  • Character Maps
  • License
2 styles for
207 characters
Kleins First ScriptKleins First ScriptKleins First ScriptKleins First ScriptKleins First ScriptKleins First Script
  • Free for Personal Use
  • Free for Commercial Use
  • Modification Allowed
  • Redistribution Allowed

Read more

Kleins First Typefaces

(nach Suetterlin) zeigen in zwei Versionen etwa, was der kleine
Klein mit 6 Jahren ab 1939 in der Schule lernen musste,
mit einem kratzenden Griffel auf einer Schiefertafel, Zeichen
für Zeichen. Als er nach etwa drei Jahren diese "deutsche" Schrift
einigermaßen flüssig aufs Papier schreiben konnte, wurde sie
plötzlich, einschließlich aller "deutschen" gebrochenen Satzschriften,
die in Druckereien sofort verschrottet werden mussten, verboten! Man
hatte Adolf Hitler erzählt, dass einige dieser Schriften von Juden
entwickelt wurden (Suetterlin, Schwabacher). Der Grund dafür mag in der
Tatsache liegen, dass Juden im 15. und 16. Jahrhundert auch Druckereien
übernahmen und auf diese Weise ihre Schwabacher Lettern verteilten.
Kurioserweise denken auch gebildete Leute heute, dass es sich bei
gebrochenen und geschriebenen Schriften dieser Art um Nazischriften
handelt. An all diesem Unsinn sind die Schriften unschuldig und sie
schweigen schön.

Manfred Klein, 2001

© Manfred Klein, all rights reserved, for private use only; Nov-02-2001.


The 2 versions of Kleins First Typefaces are showing young Klein's
writing lessons at primary school in 1939. He was taught Suetterlin,
starting with stylus and slate and it took 3 years of learning to write
it fluently on paper. But then came the edict of 1941 forbidding Suetterlin
and broken type. Suddenly, all printed matters had to be readjusted to
roman. The exclusive teaching of Latin handwriting had to be implemented
in school. The official explanation for this decree: Adolf Hitler heard
that gothic letters were in reality nothing but "Schwabacher Jewish
letters" in the sense that in the very early history of bookprinting,
the Jews had taken possession of printing houses and spread their
"Schwabacher" letters.
The result of this action, however, contradicted the intention:
broken type is now perceived worldwide as Nazi Script, even after its
interdiction by themselves.
The innocent typefaces are not to blame for that nonsense - and they
keep silent.


© Manfred Klein, all rights reserved, for private use only; Nov-02-2001.

Comments

no-avatar

Advertise

300x250